επιστροφή
5/12/2007
Κλίματα αγάπης (2006) - IKLIMLER


Σκηνοθεσία - Σενάριο: Νούρι Μπίλγκε Σεϊλάν
Ηθοποιοί: Εμπρου Σεϊλάν, Ναζάν Κιριλμίς, Νούρι Μπίλγε Σεϊλάν,  Μεχμέτ Εριλιμάζ
Χώρα: Τουρκία - Γαλλία (Έγχρωμη)
Διάρκεια: 101΄

Βραβεία:
- FIPRESCI στο Φεστιβάλ Καννών 2006
- Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης 2007
- Βραβεία και Υποψηφιότητες σε διάφορα Φεστιβάλ

 

Πρώτη προβολή: Ώρα 8.30 μ.μ.
Δεύτερη προβολή: Ώρα 10.30 μ.μ.

Η κρίση στις σχέσεις ενός ζευγαριού δοσμένες με ειλικρίνεια, λεπτότητα και μια προσέγγιση που θυμίζει τις ταινίες του Αντονιόνι. Πολύ καλές οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών.

Η ταινία του Νουρί Μπίλγκε Σαϊλάν (γνωστού μας από τις ταινίες "Uzak" και "Σύννεφα του Μάη") κινείται σ' ένα κλίμα καθαρά "αντονιονικό". Μια γυναίκα, στα πρόθυρα κρίσης, αποφασίζει να εγκαταλείψει τον εραστή της. Εκείνος θα στραφεί σε μια πρώην ερωμένη του, αν και δεν μπορεί να βγάλει από το μυαλό του τη γυναίκα, που θα την ακολουθήσει στην Ανατολική Τουρκία, ελπίζοντας να την πείσει να επιστρέψει κοντά του.
Ο Σεϊλάν εστιάζει την προσοχή του στα βλέμματα, τις κινήσεις και γενικά στη συμπεριφορά των προσώπων του. Με την κάμερα να επιμένει σε λεπτομέρειες, στα μάτια, τα χέρια, την έκφραση του προσώπου, αλλά και σε διάφορα αντικείμενα, για να δημιουργήσει την ατμόσφαιρα του αδιεξόδου και της αποξένωσης, στα οποία οδηγεί η κρίση στις σχέσεις του ζευγαριού, φέρνοντας στο νου το έργο του Αντονιόνι. Όπως και στον Αντονιόνι, ο χώρος παίζει σημαντικό ρόλο στην καταγραφή της ψυχολογίας των προσώπων: μια επίσκεψη σε αρχαιολογικό χώρο (ο άντρας είναι καθηγητής Τέχνης), με τα δύο πρόσωπα να κινούνται μέσα στα χαλάσματα και τις κολόνες ενός αρχαίου (νεκρού) ελληνικού πολιτισμού, ο άντρας που βγάζει την καταπιεσμένη του οργή στην πρώην ερωμένη του μέσα από μια βίαιη ερωτική σκηνή, η επίσκεψη του άντρα σε μια βροχερή, χιονισμένη Ανατολία, όπου κυριαρχεί η απομόνωση και η εγκατάλειψη και που τονίζει την ψυχική του κατάσταση. Σίγουρα, μερικές σκηνές θα μπορούσαν να είναι πιο σύντομες, γενικά όμως η ταινία, παρά τον ηθελημένα αργό ρυθμό της, καταφέρνει να σε παρασύρει στην ατμόσφαιρά της. Σ' αυτό συμβάλλουν και οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών, του ίδιου του Σεϊλάν στο ρόλο του άντρα και της γυναίκας του σκηνοθέτη, Εμπρου Σεϊλάν, στο ρόλο της γυναίκας. Αξίζει να σημειώσω πως τους ρόλους των γονιών του ήρωα, στη μοναδική δοσμένη με κάποιο χιούμορ σκηνή της ταινίας, ερμηνεύουν οι ίδιοι οι γονείς του σκηνοθέτη.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 30/11/06
ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ

...Ο Τσεϊλάν σκηνοθετεί μια προσωπική ταινία. Ένα υπαρξιακό δράμα αντονιονικών προδιαγραφών, με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τη νεαρή γυναίκα του Εμπρού Τζεϊλάν. Το θέμα που πραγματεύεται στα "Κλίματα αγάπης" αφορά τη συναισθηματική αστάθεια ενός εγωιστή μεσήλικα που συνειδητοποιεί το μέγεθος του εσωτερικού του κενού. Η περιπέτεια του Ισα - ενός καθηγητή αρχαιλογίας στο πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης - είναι εσωτερική και περιγράφεται με μια υποτυπώδη ως προς την πλοκή της ιστορία.
Η αφήγηση αναπτύσσεται σε τρεις δραματουργικές ενότητες. Στην πρώτη, ο Ίσα ζητάει με μισόλογα από τη νεαρή συμβία του, την Μπαχάρ που εργάζεται ως τεχνικός στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, να απομακρυνθούν για ένα διάστημα ο ένας από τον άλλον. Λίγο μετά, ακολουθεί ένα μικροατύχημα (πέφτουν από το μηχανάκι τους στη στροφή ενός δρόμου εξαιτίας της θυμωμένης Μπαχάρ, σε μια σκηνή που ο Τσεϊλάν της δίνει διαστάσεις τελευταίου σκιρτήματος μιας ημιθανούς σχέσης) και οι σύντομες διακοπές τους σε ένα ερημικό θέρετρο στα μικρασιατικά παράλια τελειώνουν απότομα. Στη δεύτερη ενότητα, ο Ισα ακολουθεί μια παλιά ερωμένη του, την οποία μόλις συνάντησε τυχαία σε ένα βιβλιοπωλείο. χτυπάει το κουδούνι του σπιτιού της και κάνει βίαια σεξ μαζί της.
Μετά τη σαρκική επαφή, η περιπέτεια του διανοούμενου Ισα μπαίνει στην τελική ευθεία: παρακινούμενος από τη ζήλια, η οποία υπάρχει σε λανθάνουσα μορφή στην ταινία, ταξιδεύει σε μια μακρινή επαρχία όπου βρίσκεται η Μπαχάρ μαζί με ένα τηλεοπτικό συνεργείο.
Το στυλ της σκηνοθεσίας του Τζεϊλάν είναι λιτό, αλλά δίνει αδρά χαρακτηριστικά σε ένα στιβαρό ψυχολογικό δράμα με ήρωα έναν ηττημένο διανοούμενο, ο οποίος στέκει σαν ζωντανό ερείπιο στο χιόνι.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 30/11/06
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΑΣ

 

ΝΟΥΡΙ ΜΠΙΛΓΚΕ ΤΣΕΪΛΑΝ
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1959.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Koza (1995), Kasaba (1998), Mayis sikintisi (1999), Uzak (2002), Iklimler (2006).