επιστροφή
21/11/2007
Pink Floyd: The Wall (1982)
ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ


Σκηνοθεσία: Άλαν Πάρκερ
Σενάριο: Ρότζερ Γουότερς
Ηθοποιοί: Μπόμπ Τζέλντοφ, Μπόμπ Χόσκινς
Μουσική: Από τους Πινκ Φλόυντ
Χώρα: Η.Π.Α. (Έγχρωμη)
Διάρκεια: 95΄

Βραβεία:
- BAFTA Film Award για τον Ήχο.
- BAFTA Film Award για το καλλίτερο - τραγούδι "Another Brick in the wall" - στον Roger Waters
- Υποψήφιο για το Satum Award
- (Best Poster Art)

Πρώτη προβολή: Ώρα 8.30 μ.μ.
Δεύτερη προβολή: Ώρα 10.30 μ.μ.

Πάντα υπάρχουν οι καλές στιγμές του κινηματογράφου και τότε δημιουργούνται οι ταινίες που επισημαίνουν για μια ακόμα φορά ότι ο κινηματογράφος είναι μια σπουδαία τέχνη.
Θέμα της ταινίας ο τραγουδιστής του ροκ - εν - ρολ Πινκ καθώς, με μόνη συντροφιά τις σκέψεις του, μένει κλειδωμένος σ' ένα δωμάτιο ξενοδοχείου του Λος Άντζελες.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας Άλαν Πάρκερ χρησιμοποιεί άνετα κάποια άλλα εκφραστικά μέσα όχι τόσο συνηθισμένα στις κανονικές ταινίες. Η κινηματογραφική αφήγηση εδώ γίνεται με εικόνες, κινούμενα σχέδια, οπτικά εφφέ και μουσική, την ωραία αυθεντική μουσική των Πινκ Φλόυντ.
Η ιστορία του σεναρίου είναι απλή: Ο τραγουδιστής του ροκ - εν - ρολ Πινκ (τον ερμηνεύει  ο Μπομπ Τζεντολφ), κουρασμένος από την έντονη ζωή των εμφανίσεων, τους προβολείς, τα χειροκροτήματα, την προβολή και τη διασημότητα ζει μια εξουθενωτική κατάσταση.
Μένει απομονωμένος στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του. Οι σκέψεις του τον βασανίζουν, σκέψεις και αναμνήσεις, κανένας συγκεκριμένος χρόνος, καμιά συνοχή στις αναμνήσει αλλά και στις παρατηρήσεις καθώς στο δείκτη της τηλεόρασης προβάλλεται ένα παλιό πολεμικό φιλμ. Ο πόλεμος στην πιο σκληρή του μορφή, ένας φοβερός εφιάλτης, ένας κόσμος γεμάτος πτώματα. Δεν υπάρχουν ζωντανοί και πεθαμένοι, όλοι είναι ζωντανοί νεκροί, παραμορφωμένα φρικτά πρόσωπα και σώματα γεμάτα πληγές. Μια ζωή, ένας ατελείωτος εφιάλτης, μια φοβερή δύναμη που πλανιέται παντού για να εξοντώσει τον άνθρωπο.
Ο σκηνοθέτης δεν χρησιμοποιεί συγκροτημένη πλοκή και δράση μιας κάποιας ιστορίας, δεν υπάρχει καθόλου διάλογος. Οι εφιαλτικές οπτασίες υψώνουν μεγάλα κι υψηλά, τριγύρω στον Πινκ, τριγύρω στον κάθε άνθρωπο, στο κόσμο ολόκληρο, τείχη, τείχη σκοτεινά κι αδιαπέραστα. Πίσω απ' αυτό λίγο - λίγο ο Πινκ χάνεται από τον πραγματικό κόσμο και προχωρεί βαθύτερα στο δικό του κόσμο, τον κόσμο των εφιαλτικών αναμνήσεων, των τρομερών κινημάτων από τη σημερινή ανθρωπότητα.
Τα παρεμβαλόμενα θαυμάσια τραγούδια του τόσο από πλευράς στίχων όσο και μουσικής παίζουν ρόλο σχολιασμού, ενώ από το άγχος των παρατηρήσεων και των αναμνήσεων ο ήρωας περνάει στο χώρο της πλήρης αυτοκριτικής, ενώ αυτοί που ύψωσαν τα φοβερά τείχη στέκονται αμείλικτοι κατήγοροι απέναντί του.
Ο σκηνοθέτης Άλαν Πάρκερ δημιούργησε ένα άλλο διαφορετικό είδος κινηματογραφικού κειμένου, μια διαφορετική ταινία γεμάτη πίκρα, πίκρα αφάνταστη, παρατηρήσεις σκληρές για όσα έγιναν στο κόσμο αυτό κι ίσως θα ξαναγίνουν. Είναι ακόμα μια φωνή οδύνης και διαμαρτυρίας για όσες φρικαλεότητες γίνονται από ανθρώπους σε ανθρώπους και μια από βάθους αποστοφή στον πόλεμο και σ' όσα τον προετοιμάζουν.
Η ταινία μπορεί να προσελκύσει τους νέους με τη θαυμάσια μουσική των Πινκ Φλόυντ και τα εξαίρετα και από πλευράς στίχων τραγούδια τους, παράλληλα όμως θα προβληματίσει και θα δώσει τον ερεθισμό μιας σοβαρής ανάληψης ευθυνών, απέναντι στα μεγάλα σημερινή προβλήματα των σκεπτομένων ανθρώπων.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Τ.Τ.

Ύστερα από πωλήσεις εκατομμυρίων δίσκων, το μουσικό, ροκ έργο των Πινκ Φλόυντ "Γουωλ" (Τείχος), βρίσκει το εικαστικό του ομόλογο σ' αυτό το φιλμ του Άλαν Πάρκερ ("Εξπρές του μεσονυκτίου"   "Στον πυρετό της δόξας").
Βέβαια, πολύ περισσότερο από μιούζικαλ, το φιλμ δεν είναι καν μουσικό (ντοκυμαντερ ή όχι). Αποτελεί, μάλλον, μια ελεύθερη εικονογράφηση του περιεχομένου των τραγουδιών που ακούγονται, που πέρα από τη διάχυτη απαισιοδοξία και σκληροτητα, οδηγείται στα όρια του μηδενισμού, της σχέσης ανάμεσα στη βία και το θέαμα, ενώ δεν λείπουν και πολιτικοί ή κοινωνικοί υπαινιγμοί, μελλοντολογικού χαρακτήρα.
Καθρέφτης μιας ταραγμένης εποχής, η ταινία συνθέτει ένα σύγχρονο μπαρόκ σκηνικό που στις εικόνες του φυλακίζονται οι μνήμες του πόλεμου, ο αυταρχισμός κι η συντήρηση του εκπαιδευτικού συστήματος, η δυσπιστία απέναντι στα αισθήματα κι η χρεωκοπία των προσωπικών σχέσεων. Μ' ελάχιστο διάλογο, το βάρος πέφτει στα οπτικά εφφέ και στη χρησιμοποίηση κινούμενων σχέδιων, καθώς τα μουσικά κομμάτια των Πινκ Φλόυντ ανοίγουν και κλείνουν τα κεφάλαια της ιστορίας. Πρωταγωνιστεί ο γνωστός τραγουδιστής της ροκ, Μπομπ Τζέλντοφ.
ΒΗΜΑ
Α. ΤΥΡΟΣ

ΑΛΑΝ ΠΑΡΚΕΡ
Γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 14 Φεβρουαρίου 1944.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Our Cissy (1974), Footsteps (1974), Bugsy Malone (1976), Midnight Express (1978), Fame (1980), Shoot the Moon (1982), Pink Floyd The Wall (1982), Birdy (1984) Angel Heart (1987) Mississippi Burning (1988) Come See The Paradise (1990), The Commitments (1991), The Road to Wellville (1994), Evita (1996), Angela's Ashes (1999), The Life of David Gale (2003),  The Ice at the Bottom of the World (2008).